|
Bevezető
Amikor az
egyén hajléktalanná válik, teljesen átértékelődik saját maga is, és azegész
értékrendje. Mások lesznek fontosak, kerülnek előtérbe, mint azelőtt, amikor konszolidált
körülmények között élt. Az utcai életmód, nagyon nagymértékben különbözik
a lakásban élők életmódjától, életvitelétől. Itt olyan alapvető emberi szükségletekért
is, mint a tisztálkodás, vagy étkezés, alvás, szex keményen meg kell
küzdenie az egyénnek nap, mint nap. Ezeket, egy lakásban élő ember teljesen természetesnek
veszi, hiszen abban a közegben ahol él, kis területen (a lakásában) minden
adott, és egy helyen található. Egy
utcalakónak nagy területre terjed ki, a napi szükségleteinek kielégítése (ki ne ismerné a
Maslow piramist?). Pl. reggel felkel, elindul, hogy az élelmét beszerezze, vagy valamilyen
forrásból az ahhoz szükséges anyagi eszközöket, pénzt előteremtse.
De ne vágjunk a dolgok elébe. Egy lakásban élő ember, ébredés után elvégzi
kisebb nagyobb dolgát, a lakása mellékhelyiségében. Ezzel szemben egy utcán élő
hajléktalannak valahová el kell mennie, ahol ezt megteheti. Ez sok esetben
egy korán nyitó, a környéken élő hajléktalanok és egyéb kocsmajárók életviteléhez
alkalmazkodó italbolt. Általában, itt történik a reggeli kávézás, és esetleg a
borotválkozás, kisebb mosakodás is. Tehát az utcán élő egyén, még csak fölkelt,
el sem kezdte a napját, de már több száz méter megtett. Innen indul majd el, hogy az
élelmét beszerezze, megtisztálkodjon, kimossa, vagy kimosassa a ruháját. Ez is
szigorú rend szerint megy, hiszen nem minden nap jár mosni, ugyanúgy, mint ahogy egy
lakásban élő ember sem teszi ezt minden nap. Az utcalakónak ahhoz is kell
igazodnia, ami az anyagiak előteremtésében segíti. Pl. milyen napokon, és hány
órakor ürítik a szemetes edényeket, kukákat. Hol található építési terület,
vagy bontás,
ahonnan pl. fémhulladékot tud beszerezni, és azt értékesítve pénzhez jut. Ekkor még
mindig ott tartunk, hogy szinte el sem kezdődött a nap, de már órák óta mozgásban
kell lennie, ha életben akar maradni. És itt ez a kulcsszó, az életben maradni(!).
Hiszen mint azt már említettem, a hajléktalan, utcalakó, tulajdonképpen
minden nap a túlélésért küzd. Minden nap azért harcol, hogy még egy
nappal meghosszabbítsa az életét. Jómagam,
tizennégy évig voltam hajléktalan. A szó legszorosabb értelmében. Hiszen
akkoriban, amikor én elkezdtem, nem igazán voltak még segélyszervezetek, az
ellátórendszer szinte egyenlő volt a nullával. A szociális munkásokkal, és az éppen
alakulgató segélyszervezetek munkatársaival, együtt tanultuk meg, mit is kell
tenni, hogyan lehet segítséget nyújtani az utcára került embereknek. Nehéz évek
voltak ezek, hiszen nem volt "mihez képest". Nem volt modell, amihez lehetett
volna viszonyítani. A külföldi példák pedig, nem igazán voltak követhetőek,
hiszen mint azt tudjuk, Magyarországon minden másképpen működik. Ha
kikerül az ember az utcára, először nem nagyon tud mit kezdeni magával. Keresi a
lehetőségeket, hogy valahogy túl tudja élni a napokat. Először megpróbálja
legalább a látszatot fenntartani. Nagyon sok utcán siető, parkban olvasgató
emberrel találkozhattunk, aki úgy tett mintha, pedig már nem volt neki hová
hazamenni. Senki nem tudja megmondani miben bízott, de remélt az ember hogy
majdcsak helyre jönnek a dolgok. Aztán rá kellett döbbenni a véres valóságra, hogy senkit
nem érdekel, ha az egyén kinn van az utcán. Még ráadásul meg kellett küzdeni
az emberek megvetésével, a rendőri zaklatással is. Hiszen még élt a megcsontosodott
beidegződés, amit azelőtt, a szocializmust építő hazánkban megszokhattunk.
Aki hajléktalan (csöves) az mind lump, alkoholista, és börtöntöltelék,
tolvaj stb. Bűnözőkként kezelt a társadalom, munkakerülőknek aposztrofált,
és nem hitte el senki, hogy neki is ugyanúgy megvan az esélye hajléktalannak
lenni, mint akit most megvet, mert az utcára került. Utálom a
kategorizálást, beskatulyázást. De itt most bemutatnék néhány típust, azok
közül az emberek közül, akikkel az utcán találkozhatunk. A "sima"
járókelő, bármelyik
szakadt fazonra kimondja a verdiktet: CSÖVES
Ki a
hajléktalan?
(avagy
hajléktalan fajták)
A
tévében, rádióban, különböző lapokban megjelenő, hajléktalanokkal foglalkozó műsorokat,
cikkeket látva-hallva mindig elfog valami szomorúság. No nem csak azért,
mert létezik egyáltalán ez a probléma, inkább az irritál, hogy még ma sem tudnak nagyon
sokan különbséget tenni hajléktalan és hajléktalan között. Mifelénk alapszabály,
ha valamihez nem értünk, nem írunk róla. Ha mégis muszáj, akkor nem
restelljük tanulmányozni az adott témát, szakterületet és majd csak azután nyúlunk a
tollhoz. Ha nem tudunk különbséget tenni a hajléktalan, a csöves a lejmista,
a Fedél nélkül-terjesztő és egyéb kétes egzisztenciák között, az kb. annyi, mintha
egy kalap alá venném a derék lakatosmestert a kasszafúróval. Mindkettő, az árakkal
foglalkozó szakember, csak hát ugye… Mint
minden társadalomban, a hajléktalanok között is létezik bizonyos fokú hierarchia,
én inkább kasztosodásnak nevezném. Alább a teljesség igénye nélkül megpróbálok
néhány típust bemutatni a T. Olvasónak.
Klasszikus
hajléktalan:
Erdő vagy
utcalakó, esetleg pályaudvarokon is megtalálható. Hajdani családjával minden
kapcsolatot megszakított, azt se tudják róla egyáltalán él-e még. Teljesen megváltoztatta
fizimiskáját, hogy régebbi ismerősei véletlenül se ismerjék föl. Nem költözik
be szállóra, mert az ottani kötöttségeket nem állja. Szeret piálni, mulatni, amit a
szállókon nem néznek jó szemmel, ezért inkább kint marad. Ilyenkor pincékben,
romos épületekben, lépcsőházakban húzza meg magát, aztán a jó idő közeledtével
parkokba, erdőkbe költözik. Kisebb közösségeket alkotva alkalmi munkákat
vállalnak, guberálnak, esetleg csinálnak egy-két kisebb stiklit, de nem megrögzött
bűnözők. Rendszeres vendégek a fürdő- és mosóhelyeken. Mindenkinek
van törzskocsmája. Legnagyobb bűnük, hogy néha hangosabbak a kelleténél,
esetleg némi szemetet hagynak maguk után.
Fél vagy
műhajléktalan:
Ők azok,
akikről az utcán nem virít messziről, csak az ismerősök tudják róluk, és persze a
többi szakember veszi észre. Többnyire intézeti neveltek, vagy börtönviselt
egyének. Mélységesen szégyellik hajléktalan voltukat, a kék igazolvány
is irataik legmélyén lapul, sőt valakinél nincs is. Tanulnak, dolgoznak, van, aki
mindkettőt egyszerre. Mindent megtesznek, hogy kikerüljenek ebből a körből.
Még az utcán is elkerülik a hajléktalant. Azért aposztrofáltattak műhajléktalanoknak,
mert általában nem, vagy csak igen rövid ideig éltek utcán. Mindig
behúzódtak valahová, hiszen az intézetben, börtönben megszokták a közösséget
és a bizonyos fokú komfortot. (A hűvösön azért meleg van!) Továbbá megszokták,
hogy az intézmény mintegy védőernyőként állandóan a hátuk mögött áll. Őket
nem is hajléktalannak, inkább gyökértelennek lehetne nevezni, hiszen azért
kerültek ebbe a helyzetbe, mert soha nem is volt családjuk, vagy korán elvesztették.
Csöves:
Nem
hajléktalan! Túlnyomó többségben tisztes, sőt jómódú családi háttérrel rendelkezik.
Munkakerülő linkségét szabadságvágynak nevezi. Tulajdonképpen a családi
szigor elől menekül az utcára hajléktalant játszani. Lusta, élősködő, dologkerülő
népség. A hajléktalanok közé vegyülve velük próbálja eltartatni magát, esetleg
életrevalóságát bizonyítandó, tarhál valamelyik sarkon vagy aluljáróban. Senki nem
tudja róla, hol alszik, tisztálkodik, hol vált ruhát. A hideg idő beálltávaleltűnik.
(Hazamegy.)
Koldus:
Általában
külföldi állampolgár, aki az őt védelmező nehézfiú részére űzi e tevékenységet.
Testi fogyatékos, ha nem, hát úgy tesz, mintha az lenne. Csak pénzt fogad el,
amit hű kutya módjára beszolgáltat gazdájának.
Szélvédőmosók,
tarhások:
Körön
kívül esnek. Többnyire intézeti gyerekek, brigádokban dolgoznak, az egyik lámpánál
összemaszatolják az autó ablakait, hogy a következőnél a társaik lemoshassák.
(Ügyes.)
Szipusok:
Semmi
közük a hajléktalanokhoz! Inkább a csöves kategóriába sorolhatók. Bár előszeretettel
hangoztatják hajléktalan mivoltukat, egyáltalán nem azok. Átkozott szenvedélyük
miatt persze elveszik tőlük a lakáskulcsot, és csak akkor mehetnek haza, ha
van otthon valaki a családból, lehetőleg olyan, aki elbír velük. Nehogy a még
mozdítható vagyontárgyakat hígítóra váltsa, vagy eladja a lakást. Amint komolyabbra
fordul az időjárás és a környező lépcsőházakból is kizavarják őket, akkor
szépen hazamennek. Tavasszal aztán kezdik elölről.
A Fedél
nélkül terjesztők:
Nem
föltétlen (klasszikus) hajléktalan, de már épp csak lakik valahol. Kora,szakképzettsége,
egészségi állapota miatt nem tud mást elvállalni, ezért megpróbálja
a lapunkkal keresett fillérekből fönntartani magát, sok esetben családját
is. Az ilyen-olyan állami juttatásokra valamiért nem jogosult, vagy csak nem tudja
kijárni magának, (esetleg nem tud megélni belőle), ezért választja lapunkat.Itt
megtalálható mindenki, korra, fajra, nemre és felekezeti hovatartozásra való tekintet
nélkül. Az absztinenstől a súlyos alkoholistáig, a fél analfabétától a többdiplomás,
nyelveket beszélő tanárig.
A szapsz:
A
legsúlyosabb kategória. Nem tartozik senkihez és sehova. Szinte mindig magányos,
nagy ritkán ketten járnak. Semmiféle irattal nem rendelkezik, sokszor még
hajléktalanigazolvánnyal sem. Nagyon öreg, vagy csak annak látszik. Szőrös, szakállas,
torzonborz, gondozatlan és büdös (ami általában a testén levő elfekélyesedett
sebektől van), nem ritkán bogaras, tetves. Nyáron is madzaggal átkötött
nagykabátban jár, cipőtalpa állandóan leváló félben, elmaradhatatlan szériatartozéka
az ún. csövesszatyor. Rejtély, hogy milyen energiaforrás hajtja, szinte
nem eszik, nem iszik, holott majd mindig mozgásban van. Nagyon nehezen áll szóba
bárkivel is, a karitatív szervezetek segítségét is elutasítja. Ha hosszú
és türelmes munkával elérjük, hogy szóba álljon velünk, megtudhatjuk, van
nyugdíja is, de hogy azt ki veszi föl, nem tudja, nem is érdekli, ahogy az sem, mi
történik vele. Ha rá tudjuk venni egy kis beszélgetésre félelmetes tudással és intelligenciával
találkozhatunk! Hogy ki volt, mi volt azelőtt, soha senkinek nem mondja
el.
Ez persze
nem teljes kép, csak úgy körülbelül. Anno Hippokratész doktor is csak iránymutatóként
határozta meg a négy alapvető embertípust. No de hogy jövök én ahhoz,
hogy hozzá hasonlítsam magam? Nem is szándékozom, viszont gyanítom, ő nem járt
az elmúlt tizenöt évben Pesten. Akinek
kérdése, vagy mondanivalója van a témát illetően, várom leveleiket a Fedél
Nélkül szerkesztőségben.
Az utcára
kerülés okai
Minden
hajléktalan ember sorsában két alapvető tényező játszik döntő szerepet. Az egyik
a már unásig emlegetett alkohol, a másik a család.Az
alkohol több verzióban jelen lehet. Van, aki azért kerül utcára, mert már nagyon
piál, és van olyan is, aki utcára kerülése után nyúl a pohárhoz. Érdekességként
megemlíthetjük, amikor az ital, fordított előjellel jelenik meg. Amikor az
egyén családjában mindenki iszik, csak ő nem, és ezért elüldözik. A család,
mint hajléktalanná tevő tényező, viszont azért játszik döntő szerepet, mert
senki nem ismeri annyira a másikat, mint a közvetlen hozzátartozói. Tehát ha valaki
utcára kerül, még véletlenül sem kérjen segítséget a volt családjától. Hiszen ha
akkor nem segítettek neki, amikor kezdett lecsúszni, ezután sem fognak.
Sőt, kényelmetlenné válik egy „csöves" családtag. Ajánlatos, azonnal elhagyni
azt a környéket, ahol hajléktalanná válása előtt élt. Mindenkinek jobb ez, de
főleg az egyénnek. Talán könnyebben éli meg a helyzetét, ha nem látja nap, mint
nap egykori lakását, családját. És persze az sem egy utolsó szempont, hogy
ezzel elkerülheti a régi ismerősök szánakozó, de inkább gúnyos pillantását. Sokan, és
ez főként az értelmiségi rétegre vonatkozott, nem hitték el, hogy ők is ide
kerülhetnek. Ezek túlnyomó többségükben alkoholisták voltak. Ez nyilvánvaló,
hiszen a rendszerváltás után megkezdődtek az átszervezésnek nevezett
elbocsátások. Először ugye mindig a piásokat rúgják ki, aztán jönnek a 40-50
évesek stb. A fizikai dolgozók közül is nagyon sokan kerültek utcára a kezdeti
időkben. Hiszen a régi rendszerben megszokták, mindig van munka, és ha
valahonnan elbocsátják, máshol tárt karokkal várják.
Aztán
jöttek még a kifejezetten lumpen elemek, akik azelőtt csak azért maradhattak
lakásban, munkahelyen, mert akkoriban ismeretlen fogalom volt hazánkban
a hajléktalanság. Őket többnyire kmk (közveszélyes munkakerülés) címén a
baracskai bv. intézetben lehetett megtalálni.
| |